Headern är ej klickbar ännu. Sidan är fortfarande under uppbyggnad.

onsdag 4 januari 2012

Tron på mänskligheten segrar!

Jag har alltid haft en tro på att människan innerst inne är skapt att vara vänlig och god.
Kanske är jag naiv? Men jag väljer att vara det då.
Jag vill inte leva i tron om att som någon tidigare i mitt liv försökte tuta i mig att:
-människor är dumma tills dom kan bevisa motsatsen.
Den inställningen gör mig illamående!

Jag vägrar att se livet så!
Människan som myntade det uttrycket kvävde mig nästan. Och efter den upplevelsen har jag valt att välja en helt annan väg, inställning och syn på livet. Så...
När nåt händer så gör jag verkligen mitt yttersta för att tro på det goda istället för att direkt tro ont eller döma.
Som jag tidigare skrev så hade någon råkat få med sig div. varor hem och glömt att betala.


Jag hade då, så som jag ser det tre val:
1. Glömma och hå vidare
2. Polisanmäla och rättsligt gå vidare
3. Ge en medmänniska en chans att göra rätt för sig och därmed slippa alla tråkigheter.

Jag valde nummer tre.
Jag anser att alla har rätt till en andra chans.
Den här gången hade jag rätt. Mänskligheten vann! Och ärlihet varar längst.


Det kom ett paket. Fyllt av saknade varor.. Jag visste inte vilken fot jag skulle stå på...
Lycka blandades med nån form av ledsamhet till en början.
Fick ju verkligen svart på vitt att en och samma person gjort detta mot mig.. eller ja.. Mot företaget egentligen...
Men jag tog det väldigt personligt... Jag reagerade oväntat och det tog längre tid än jag trodde att smälta det helt enkelt.


Hursomhelst...
Känslan bet sig fast i nästan en hel dag... Känslan av svek.
Sen kom jag äntligen över kanten. Insåg att jag kan skatta mig lycklig!

Den människa jag trodde gjort något illa, tog den hand jag räckte ut och gav tillbaka.
I gengäld kommer jag att släppa det hela och inse följande:
-Det är tillfället som gör tjuven...
-Alla har rätt till en andra chans...
Och sist men inte minst...
-Det finns gott inom oss alla! Bara man vågar sträcka ut handen och tro på vänligheten och mänskligheten..

Så faktiskt ett varmt tack för att denna någon bevisade att återigen kan tron på det goda bevisligen segra och mitt hopp till vänligheten och godtroheten får leva vidare i företaget även om ärret kommer att sitta kvar en tid...

Jag skulle kunna skriva en hel novell om det här, men bloggen är som sagt till för att inspirera i första hand så...

Inspirationsmässigt så finns det ändå något att ta lärdom av här...
Människan är inte avsiktligt elak, girig och som någon en gång sa till mig...-dum!

Tvärt om! En människa handlar utifrån de förutsättningar som ges, tillfället etc.
Och har inte detta bevisat det så vet jag inte.

Nu nog om det!

Den här dagen ska jag sända en speciell vän en hälsning. Gör det du med vetja! ;)
Man mår liksom bra av det.

Många kramar och med vänliga hälsningar från mig till Er.
Kram Karin/Kajsan.
Mea Vita Scrapbooking AB

6 kommentarer:

  1. Vad skönt att det ändå löste sig på bästa sätt! Du är en fin och generös person Karin! Hoppas att den personen som trillade dit för frestelsen inser det! Och att du slipper hamna i en sådan obekväm situation igen och att du ändå väljer att lita på att folk inte tömmer din butik utan att betala varorna.
    STOR kram till dig!

    SvaraRadera
  2. Så skönt att situationen löste sig till det bästa. Jag förstår verkligen att allt måste kännas helt upp å ner bra länge efter något sånt här. Kramar till dig.

    SvaraRadera
  3. Jag är glad att denna någon insåg att det var et väldigt generöst erbjudande att kunna få göra så här. Sedan tycker jag det är synd att snälla människor ofta får på nöten för att de är just det - snälla....

    SvaraRadera
  4. Så underbart att situationen löste sej på det bästa sättet.
    Kramis

    SvaraRadera
  5. Grattis till att du fick tillbaka dina grejer. Det var ju fantastiskt att den människan lämnade tillbaka grejerna. Bara att hoppas du slipper den i butiken igen. För det är sorgligt att en del inte kan hålla fingrarna i styr. Stöld ökar priserna för oss andra. Det har inte folk fattat.
    Kram Marina

    SvaraRadera
  6. Visst finns det något gott inom alla. Du är en otrolig kvinna som gav denna person en andra chans. Superbra att de löste sig, för alla parter!

    God fortsättning Kram Katja

    SvaraRadera